Vertaislogistiikkaa

Seuraavassa raaka läjäys, kokoonsa nähden vetelä rautalankamalli siitä, mitä kaikkea vertaislogistiikkaa ohjaava ohjelmisto ja kännykkäsovellus (Wäinäp?) voisi sisältää. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon aidosti tarpeellisia (hyödyllisiä) kuljetuksia toteutumaan mahdollisimman vähällä vaivalla ja resursseilla ja haitoilla kuten fossiilisilla polttoaineilla jne..

  • kaikenlaisten ihmisten, tavaroiden, materiaalien, aineiden, ruokien, eläinten ja minkä vielä kuljettaminen – sen mukaan mihin osapuolet suostuvat ja kuljetettava soveltuu
  • ilmoitat kännykkäsovelluksella, ehkä myös netissä, ehkä myös puhelimella (keillä ei ole sopivaa kännykkää tai tietokonetta)
    • aikomuksesi / tarpeesi / mahdollisuutesi
      • liikkua jonnekin: omalla / julkisella / jonkun muun / millä vain ajoneuvolla
      • toimittaa jotain jonnekin, millä ajoneuvoilla,
    • keskitytään ydintarpeeseen
      • et päätä, että lähdet nyt kauppaan hakemaan maitoa –> tätä varten voisi olla kategoria/tagi ”tuoda pientä kaupasta”
      • lähtökohtaisesti ilmoitat vain tarpeesi ja mahdollisuutesi mahdollisimman laajasti esim. ajan suhteen, mutta myös tarkemmat toiveet ja annat järjestelmän sovittaa ne virtaan
  • kuljetukset ja ajoneuvot limittyvästi
    • kuljetuksen aikana tavara voi kulkea useamman kuljettajan kyydeillä
  • kylmät ja kuumat noudot, vaihdot ja luovutukset
    • eli onko tavara koko ajan kuljettajien hallussa, vai jätetäänkö se välillä odottamaan johonkin bussipysäkille tms.
  • ennalta vahvistettu kuljetus vai ”tuulen selkään” ja tarkemmat toiveet tai vaatimukset kuljetuspyyntöä jätettäessä
    • e.v.: kaikki tavaran kuljetusketjun kuljettajat on selvillä eli ovat kuitanneet osallistuvansa tavaran kuljettamiseen tietyillä väleillä tiettyinä arvioituina aikoina
    • t.s.: järjestelmään annetaan tieto ”tämän tavaran tulisi kulkeutua A-B, noudettavissa A:sta”, mistä sen voi kuka tahansa kykenevä kuljettaja ottaa kyytiinsä, kuljettaa B:tä kohti, joko jättää vaihtopaikalle tai viedä B:hen asti.
  • GPS, navigointi
    • kuljettajien seuranta
      • arvio nopeudesta ja aika-arviot kuljettajien reitillä oleville pysäkeille
        • tietona ajojen ja tavaroiden yhdistämiseen ja osapuolille seurantatietona
  • toimijoiden toiveet / preferenssit
    • lähettäjänä, kuljettajana, vastaanottajana, vaihtotilan kuten lämpimän autotallin tarjoajana
    • ajalliset: esim. kun on ilmoittanut kulkevansa alkaen/päättyen klo xx A-B, kuinka paljon löysää aikaa on sen välin kulkemiseen
    • kylmät tai kuumat vaihdot, esim. kiireisten ei tarvisi rampata rapuissa vaan voisi poimia paketteja pysäkeiltä ja jättää niitä odottelematta vastaanottajaa hetkeäkään
    • tavaroiden suhteen: jonkun pakussa menee joskus raudoitusverkkoa, mutta samalla ei juhlapukuja kattoon ripustettuna, silti kuutiota olisi käytettävissä joillekin tavaroille
    • enemmän ja vähemmän pysyviä
  • toimijoiden vertaisarviointi
  • toimijoiden tila, kyky, saatavuus
    • lähettäjänä: esim. milloin ja missä voi luovuttaa ja mitä (moni asia voi odottaa sopivaa noutajaa eri paikoissa, esim. varastolla, mökillä, kotona, työpaikalla, jemmassa, ehkä)
    • kuljettajana: milloin ajaa, millä ajoneuvolla / kävellen, missä tai mistä mihin
    • vastaanottajana: milloin ja missä voi vastaanottaa, ja esim. tiettyjä tavaroita voi ottaa vastaan vaikka työmatkalla
    • vaihtopaikat ja tilat
      • esim. hyllykkö torilla, jossa on tägätyt hyllyt erityisesti niitä tavaroita ajatellen, jotka eivät ole täysin tunnistettavia muuten
    • julkisen liikenteen täyttöaste ja pyyntöjä bussikuskille tai yhtä hyvin bussin kyydissä oleville käyttäjille (joka voisi joutessaan ilmoittaa, että olen aika tyhjän bussin kyydissä ja järjestelmä osais jopa gepsin ja bussien kulunseurantajärjestelmän avulla katsoa minkä bussin kyydissä ja niin pois päin)
      • bussikuski voi huikata, että ”hei pojat siellä keskiovella, pysähdytään seuraavalla, nostaisitteko kyytiin vähän tavaraa, sieltä tulis pahvilaatikko ja sininen matkalaukku” ”Kiitos. Minne asti te ootte menossa?” ”Okei, hyvä, mä sanon sitten kun ne kollit jätetään..”
  • yksityiset, yritykset ja julkiset toimijat
  • maksu vai ei, aikapankki..?
    • periaatteessa sitten kun tehokkuus on toteutunut (eikä liene epäilystä, etteikö toteutettavissa olevaa tehostamista olisi, kun katsoo autoja liikenteessä, ja oman polkupyöränkin sivulaukkujen ja peräkärryn täyttöaste on jossain alle 50%:ssa, ja käyttöastettakin voisi parantaa, vaikka ROI lienee polkupyörässä paljon parempi kuin autossa, riippuen toki siitäkin miten pessimistiset sakkofunktiot laitetaan välillisille haitoille, kuten päästöille ja käytetyille materiaaleille) huomannemme että kaikilla on kädessä enemmän rahaa, ja ketään ei enää kiinnostaa saada vitoslappusia joka paketista. Jos vaikka kun päättää ajaa ajoneuvollaan 5 km siirtymän kaupungissa ja ottamalla ahkerasti vastaan kuljetustilauksia, tulee ehkä ajaneeksi 7-8 km ja käyttäneeksi 1,5-3 kertaa enemmän aikaa. Vastapainona voi monta kertaa lähettää tavaraa lähelle ja kauas – periaatteessa vaikka ympäri maailmaa. En tunne niitä järjestelyjä, mutta lentomatkustajatkin kai vievät jotain esim. nettikauppatilauksia, jos laukkuun mahtuu kiloja.
    • jotenkin kelluva maksujärjestelmä:
      • jos kaikista kuljetuksista otetaan sovelluksen kautta tiedot, voidaan laskea taksat ja esim. kuukausittain laskea yhteen kunkin käyttäjän käyttämät ja tarjoamat kuljetukset
      • suoraviivaisesti tai vapaaehtoisesti maksetaan. Jos esim. on säästänyt monen postipaketin hinnan ja on muutenkin mukavissa varoissa, niin saattaa haluta maksaa 5:n sijasta 20, kun tietää että hyvä kiertää. Jos palveluntarjoajalle kertyy ylijäämää, taksoja voidaan nostaa ja näin palauttaa enemmän niille, joilla on saatavia.
  • vakuutukset?
  • ajoneuvotyypit / kävellen
  • mitä tapahtuu kun lähettäjä alkaa luoda kuljetuspyyntöä?
  • kännykkäsovellus
    • lähettäjänä, kuljettajana ja vastaanottajana toimiminen (tarvittaessa kaikkia yhtä aikaa)
    • äärimmäisen jouheva käyttöliittymä
      • riittävän monipuolisesti järjestettävä, jotta se mukautuu eri tilanteisiin, edistää kaikenlaisten ajoneuvojen ja kuljettajien käyttöä
      • tulipa mieleen, että kännykän näytön järjestämisessä voisi ehkä vilkaista oppia tai inspiraatiota myös monitoimi(metsä)koneen näytöstä tmv. (menee vähän kauas, mutta se on uskoakseni esimerkki kohtalaisen huolella kehitetystä käyttöliittymästä, varmaan lukemattomia muitakin esimerkkejä löytyy). Esim. jos järjestelmä tarjoaa kuljettajalle useampaa vaihtoehtoista kuljetustilausten kokonaisuutta, miten havainnollisesti (mahd. viileästi (nii, enpä tiedä miten tämä näyttäytyy Marshall McLuhanin kylmän ja kuuman median mallissa)) näyttäisi yleisesityksen sisältäen esim: pysähdykset ja yhteyksien tyypit, tavaroiden painot, kategoriat, reitin pituudet, aika-arviot, kilogrammakilometrit (lihasvoimalla liikkuvalle) tai mitä onkaan hyödyllistä näyttää.
      • tavaran mittojen ilmoittaminen
        • joku nopea pyöritettävä rulla ja iso numeronäyttö, kuin äänenvoimakkuuden säätönuppi, kolmella vedolla, laskee sormen kulkemaa matkaa, pienellä säteellä vähemmän, isolla enemmän, peruutusmahdollisuus ja toki myös perinteisempi numerosyöttö
        • riittääkö G-anturien tarkkuus siihen, että simuloitaisiin rullamittaa viemällä kännykkää kappaleen sivua pitkin?
      • toimittava mahd. hyvin myös esim. kohmeisin sormin
  • järjestelmän laskentatehon hajauttaminen käyttäjien kännyköille?
    • esim. töissä, kun ei käytä kännykkää ja voi laittaa sen laturiin, sovellus voisi aktivoitua ottamaan vastaan laskentatehtäviä järjestelmästä, hoitaa päällä olevaa kyytienvälitystilannetta ja kehittää algoritmejään
    • yleisestikin olisi hyvä jos kännykän laskentatehoa voisi mahdollisimman paljon tarjota yleishyödyllisille sovelluksille ja järjestelmille
      • kaikissa vähänkään raskaammissa ja toimia taustalla tekevissä sovelluksissa saisi olla säästömoodi, joka aktivoituu silloin kun joku sovellus (käyttäjän tietoisella valtuutuksella) haluaa ottaa laskentatehoa esim. hajautetun laskennan käyttöön
        • myös käyttöjärjestelmässä esim. grafiikan resoluution pienentäminen 1/3, 1/2 tai 2/3 osaan, värilaadun pienentäminen, mistä vaan olennaisia määriä laskentatehoa saisi hyötykäyttöön

Tulen sytyttämisessä käytetään parhaiten syttyviä puita ja kun tuli palaa hyvin, voi siihen heittää huonomminkin palavat puut (ja sitten kun vielä tiivistettäisiin märkien puiden palamisessa syntyvä vesi, jotta sen huomattavan suuri höyrystymisenergia saataisiin talteen, ja ehkä jotkut puut kannattaakin polttaa hiiltämällä eikä tuhkaksi, tai kompostissa) – mistä ja miten aloittaa tämä, tai miten tulisi kehittää olemassa olevia järjestelmiä näiden ideoiden avulla? Missä suurimmat säästöt saatavissa kaikkien käyttäjien ja ei-käyttäjienkin yhteiseksi hyväksi?

Järjestelmä käynnistyspolkimena

Sovellusta ei tarvitsisi käyttää silloin kun kaikki toimii ilmankin: kun ajoneuvot kulkevat täysinä ja kukin tavara kulkee mahdollisimman lähellä omaa linnuntietään. Kun ihmiset tutustuvat toisiinsa, rutiineja syntyy, mahdollisuuksia nähdään, ei sovellusta ehkä enää tarvitse käyttää. Toisaalta jos entiseen malliin tapahtuva kuljetus kuitenkin jonkin varmistuksen vaatii, niin ehkä sovellus voi olla helpoin tai yhtä helppo kuin mikä tahansa muu viestintä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Vertaislogistiikkaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s