Peräkärrynperuutusmoodi auton ohjaukseen

Sähkötehosteisella ohjauksella varustetuissa autoissa on taskuparkkeerausavustimia, jotka ohjaavat itsekseen taskuparkkeerauksen, kun kuski hoitaa auton liikuttamisen (aasinsilta englannintaitoisille https://youtu.be/vAGVQM6IAKk?t=71). Niissäkin kuitenkin kai vielä yleensä on mekaaninen yhteys ratilta pyörille..? Kuitenkin joissain autoissahan on myös ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin, jotta hitaassa vauhdissa ei tarvitse pyörittää paljoa ja nopeassa vauhdissa saa tarkemmin säädettyä ajolinjaa. Niissä ymmärtääkseni ei ole mekaanista yhteyttä ratilta pyörille. Ideaani varten mekaaninen yhteys pitäisi ainakin olla kytkettävissä pois (jos pyritään autotehtaassa valmistettavaan lisävarusteeseen, eikä pelle pelottoman virityksiin).

Peräkärryn aisan kulma autoon nähden saataisiin jollakin anturilla.

Kun moodi on kytketty päälle, ratin kääntäminen ilmoittaa tavoitteena olevan kaartokulman auton ohjausjärjestelmälle – jollain sopivalla välityssuhteella siten, että esim. yksi kierros ratin kääntöä vastaisi kärryn kääntymistä keskeltä linkun rajakulmaan. Liikuttaessa autoa polkimilla, ohjausjärjestelmä kääntää etupyöriä siten, että kärry kääntyy tavoitekulmaan ja pysyy siinä kaarron jatkuessa. Ratissa voisi olla joku vastevoima, joka kertoisi, kuinka paljon tavoitekulma poikkeaa todellisesta. Ohjaaminen peruutusmoodissa olisi kuin runko-ohjattavan ajoneuvon peruuttamista, tosin siinä runko-ohjattavassa ajoneuvossa on poikkeuksellisen pitkä etupää (auton etupää), joka heiluu joskus laajasti, ja huomattavan eripituiset välit etu- (auton taka-) ja taka-akselista (peräkärryn akselista) runkoniveleen (vetokoukkuun).

Moodin kytkentä ja automaattinen kytkeytyminen päälle ja pois tulisi olla helppoa ja muokattavissa käyttäjän mielen mukaan. Jos huomaa, että peruuttaessa tila auton keulan kääntyä sivuttain on rajallinen, lienee helpointa peruuttaa ilman kärrymoodia (jos tavoitteena on tarkasti ’nuolla’ rajapintaa, esim. toisen auton kylkeä), mutta sen voisi napata päälle heti kun pääsee tiukasta paikasta pois. Moodin kytkentä tapahtuisi ainoastaan pysähdyksissä. Moodi voisi kytkeytyä pois päältä, kun peruutuksen jälkeen lähdetään eteenpäin, tai se voisi jäädä päälle, jos jossain vekslaustilanteessa se on luontevinta. Voisi olla vallan hauskaa ajella eteenpäinkin tällä moodilla vaikka kaupungissa tai parkkipaikoilla. Suuremmissa nopeuksissa se olisi kuitenkin vaarallista. Joka tapauksessa moodi voisi kytkeytyä automaattisesti päälle, kun aletaan peruuttaa. Moodin kytkeytyessä pois päältä pyörien asennon pitäisi näkyä auton näytöllä havainnollisesti.

Kärryn akselin etäisyys vetokoukusta on tieto, jonka järjestelmä pystyy laskemaan helposti ainakin kaarteessa, jossa auton ohjaus ja aisan kulma pysyvät hetken muuttumattomina. Akselin etäisyys vaikuttaa siihen, miten tiukasta linkusta yhdistelmä oikenee peruuttamalla. Järjestelmässä voisi olla linkkuun peruuttamisen esto tai ratin värinä tai ääni tms, joka ilmoittaisi linkun rajakulman käännettäessä rattia. Tällaiset vaihtoehdot olisivat valittavissa auton valikoista. Linkkuun peruutaminenhan on ihan ok esim. käännettäessä yhdistelmä jossain tiukassa paikassa. Peruutusmoodilla ei vahingossa voi peruuttaa linkkuun, vaan vain jos kääntää rattia linkun rajakulman yli ja jatkaa peruuttamista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s